Maailman bahá’ílle, 2

Yleismaailmallinen Oikeusneuvosto

25. maaliskuuta 2007

Maailman bahá’ílle

Rakkaat bahá’í-ystävät

1Yksi merkki yhteiskunnallisesta hajoamisesta kaikkialla maailmassa on yksilön ja hallintolaitosten välisen luottamuksen ja yhteistyön mureneminen. Monissa maissa on usko vaalimenettelyihin horjunut yleisten väärinkäytösten johdosta. Näin tärkeään asiaan liittyvää kasvavaa epäluottamusta lisää se, että lopputulokseen vaikuttavat mittavilla rahavaroilla varustetut omaa etuaan tavoittelevat, puoluejärjestelmään sisältyvät valinnanvapauden rajoitukset, sekä ehdokkaita koskevan yleisen käsityksen vääristyminen tiedotusvälineiden asenteellisuuden seurauksena. Lisäksi ovat tuloksena apatia, vieraantuminen, ja pettymys, samoin kuin siitä epätodennäköisyydestä nouseva kasvava toivottomuuden tunne, että kaikkein kyvykkäimmät kansalaiset saataisiin hoitamaan puutteellisen yhteiskuntajärjestyksen moninaisia ongelmia. Kaikkialla on havaittavissa kaipuu laitoksiin, jotka jakaisivat oikeutta, poistaisivat sorron, ja vaalisivat kestävää ykseyttä yhteiskunnan keskenään hyvin erilaisten osapuolien välillä.

2Bahá’u’lláhin maailmanjärjestys on se jumalallisesti ilmoitettu järjestelmä, jota kansakunnat ja kansat niin epätoivoisesti etsivät. Tällä järjestelmällä, jota Báb ylisti persiankielisessä Bayanissa, ja jonka peruspiirteet Bahá’u’lláh itse on säätänyt, ei ole vastinetta ihmiskunnan historiassa, kun tarkastellaan siihen sisältyvän oikeudenmukaisuuden tasoa, sen moraalista vastuuta ihmiskunnan ykseyden käytännön toteuttamisesta, sekä sen kykyä muutoksen aikaansaamiseen ja maailmansivistyksen edistämiseen. Se tarjoaa välineet, joiden avulla Jumalallinen tahto valaisee ihmisedistyksen polun ja ohjaa Jumalan valtakunnan aikanaan tapahtuvaa perustamista maan päälle.

3Bahá’u’lláhin uskolliset seuraajat työskentelevät kaikkialla planeetalla kehittääkseen edelleen bahá’í-hallintojärjestelmää, josta Suojelija mainitsi, että se ”ei ole vain uuden maailmanjärjestyksen ydin, vaan nimenomaan sen malli”, asettaen täten perustan sille maailmansivistykselle, jonka on määrä synnyttää häikäisevä loistonsa tulevina vuosisatoina. He ponnistelevat niistä kuohunnan ja sekasorron olosuhteista huolimatta, joihin Bahá’u’lláh viitasi vakuuttaessaan että ”maailman tasapaino on järkkynyt tämän ylhäisimmän, tämän uuden maailmanjärjestyksen värähdyttävästä voimasta. Ihmiskunnan säännöllinen elämä on mullistunut tämän ainutlaatuisen, tämän ihmeellisen järjestelmän vaikutuksesta, jonka vertaa kuolevaiset silmät eivät konsanaan ole nähneet.”

4Samalla kun yhteinen maailmanlaajuinen pyrkimys edistää joukkojen liittymisen prosessia lisää voimaansa Viisivuotissuunnitelman ohjeiden soveltamisen kautta, on nyt sopiva aika uskovien kaikkialla kiinnittää suurempaa huomiota sen prosessin vahvistamiseen, jolla sekä kansalliset että paikalliset neuvostot valitaan. Tapa, jolla kaikki yhdyskunnan aikuisjäsenet osallistuvat näihin vaaleihin, on Bahá’u’lláhin järjestelmän erityispiirre; sillä se on sitova velvoite, joka antaa jokaiselle bahá’ílle suuren etuoikeuden valita, olemassaoloon saatetun uuden maailman vastuullisena kansalaisena, niiden laitosten kokoonpanon, joilla on arvovalta bahá’í-yhteisön toimintojen hoitamiseen. Tässä mielessä on kenen tahansa yksilön välinpitämättömyys tai velvoitteiden laiminlyönti vierasta bahá’í-asian hengelle. Ystävien tulee ponnistella lakkaamatta välttääkseen omaksumasta niitä tuhoisia asenteita, jotka ovat aiheuttaneet niin suurta vahinkoa rappioituvan maailmanjärjestyksen laitosten sisäiselle ryhdille ja arvovallalle.

5Kuvatessaan bahá’í-vaaleja toteaa Shoghi Effendi hänen puolestaan kirjoitetussa kirjeessä, että ”vastuuntunnon hengen kehittäminen jokaisessa uskovassa on todellakin yksi bahá’í-vaalien toimintatapojen ja menetelmien olennaisista tarkoituksista. Ne saavat uskovan tuntemaan velvollisuudekseen tulla asuinpaikkansa bahá’í-yhteisön aktiiviseksi ja asioista tietäväksi jäseneksi painottamalla täydellisen valinnanvapauden ylläpidon välttämättömyyttä vaaleissa.”

6Tavalla, jolla valitsija toteuttaa saamaansa oikeutta ja etua antaa äänensä, on tästä syystä suuri merkitys. Lisäksi Shoghi Effendi selittää tässä kohdassa antamassaan ohjeessa: ”Jotta hän voisi valita viisaasti vaalitilanteessa, hänen on välttämätöntä olla läheisessä ja jatkuvassa yhteydessä kaikkiin kanssauskoviinsa ja seurata kaikkea paikallista toimintaa, liittyivätpä se sitten opettamiseen, hallintoon tai johonkin muuhun, ja ottaa täysin sydämin osaa niin paikallisten kuin kansallistenkin komiteoiden ja neuvostojen toimintaan omassa maassaan. Vain tällä tavoin uskova voi kehittää todellisen yhteisöllisen tietoisuuden ja omaksua aidon vastuuntunnon bahá’í-asian etuihin vaikuttavissa asioissa. Bahá’í-yhteisöelämä asettaa näin jokaisen luotettavan ja uskollisen uskovan velvoitteeksi tulla älykkääksi, asioista tietäväksi ja vastuuntuntoiseksi valitsijaksi, ja antaa hänelle myös mahdollisuuden nostaa itsensä tällaiseen asemaan.”

7Vaikka bahá’í-vaalien yhteydessä ei tule olla minkäänlaisia henkilöitä koskevia mainintoja, ystävien on varsin sopivaa keskustella valittavana olevan laitoksen jäseniltä edellytettävistä ansioista ja vaatimuksista. Tässä asiassa Shoghi Effendi antaa selkeää ohjausta: ”Minusta tuntuu, että viittaaminen henkilöihin ennen vaaleja johtaisi väärinymmärryksiin ja erimielisyyksiin. Ystävien tulisi tutustua toisiinsa perusteellisesti, vaihtaa näkemyksiä, seurustella kaikkien kanssa ja keskustella keskenään tuollaisen jäsenyyden edellytyksistä ja kelpoisuusehdoista viittaamatta tiettyihin henkilöihin tai yhdistämättä niitä kehenkään edes epäsuorasti.” Niiden Suojelijan määrittämien ”välttämättömien ominaisuuksien” joukossa ovat ”kiistaton uskollisuus, epäitsekäs omistautuminen, hyvin koulutettu mieli, tunnustettu kyvykkyys ja kypsä kokemus”. Entistä tietoisempana niistä toiminnoista, joita valittujen elimien on suoritettava, voi uskova tehdä riittävän asianmukaisen arvion niistä, joille ääni tulisi antaa. Tehdessään valintaa niiden joukosta, joiden valitsija uskoo olevan sopivia palvelemaan, tulisi hänen kiinnittää riittävää huomiota sellaisiin muihin tekijöihin kuin ikäjakauma, moninaisuus ja sukupuoli. Valitsijan tulisi tehdä valintansa harkittuaan asiaa huolellisesti jo pitkän aikaa ennen varsinaista valintaa.

8Kun uskovia kutsutaan äänestämään bahá’í-vaalissa, heidän tulisi olla tietoisia siitä, että he ovat suorittamassa vain tälle uskontojärjestelmälle ominaista ainutlaatuista pyhää tehtävää. Heidän tulisi lähestyä tätä velvollisuutta rukoushengessä, etsien jumalallista ohjausta ja vahvistusta. Shoghi Effendin ohjetta noudattaen, ”heidän on käännyttävä täysin Jumalan puoleen, ja puhtain motiivein, henkisesti vapaina ja sydämeltään pyhitettyinä osallistuttava vaaleihin.”

9Omaksumalla kokosydämisesti bahá’í-valintamenettelyn, tulevat uskovat päivä päivältä todistamaan yhä suuremmasta vastakohtaisuudesta bahá’í-hallintojärjestelmän laitosten ja heitä ympäröivän hajoavan yhteiskuntajärjestelmän välillä. Tässä kasvavassa erottautumisessa on nähtävissä Bahá’u’lláhin maailmanjärjestyksen loiston lupaus – järjestelmän, jonka on määrä täyttää ihmiskunnan korkeimmat odotukset.

[allekirjoitus: Yleismaailmallinen Oikeusneuvosto]