Kaikille kansallisille henkisille neuvostoille, 1. joulukuuta 2019

Yleismaailmallinen Oikeusneuvosto
Sihteeristö

1. joulukuuta 2019

Kaikille kansallisille henkisille neuvostoille

Rakkaat bahá’í-ystävät

1Maailman kansojen kohtaamat huolestuttavat olot ja valtioiden sisäisen ja keskinäisen epäykseyden aiheuttamat hellittämättömät ongelmat ovat, kuten tiedätte, olleet näkyvästi esillä Yleismaailmallisen Oikeusneuvoston sanomissa. Bahá’ít ovat luonnollisesti kaiken aikaa tietoisia maailman tilasta. Ihmiskunnan hyvinvointi ja sen rauha ja levollisuus ovat niiden alituinen toive, jotka ovat ottaneet vaarin Bahá’u’lláhin kehotuksesta ”Osoittakaa herpaantumatonta kiinnostusta oman aikanne ongelmiin”. On lisäksi päivänselvää, että uskovien halu antaa oma osansa maailman parantamiseen ja osallistua rakentavalla tavalla yhteiskunnan elämään ei ole millään tavalla ristiriidassa sen kanssa, että he eivät sekaannu politiikkaan. Vaikka tietoisuus hyvin monia piinaavista koettelemuksista voimistaa sitoutumista perustavanlaatuiseen yhteiskunnalliseen muutokseen, bahá’íden poliittinen aktiivisuus ainoastaan tuhlaisi yhteisön voimia eikä saisi aikaan tätä muutosta, jonka on saatava alkunsa yhteiskunnan perusteellisesta henkisestä muutoksesta. Yleismaailmallinen Oikeusneuvosto tarkasteli näitä ajatuksia paljon laajemmin 2. maaliskuuta 2013 päivätyssä sanomassaan Iranin bahá’ílle, ja monet yhteisöt ovat havainneet hyödylliseksi tarkastella tätä sanomaa aika ajoin uudelleen. Meitä on pyydetty välittämään teille muutamia lisäseikkoja tähän asiaan läheisesti liittyvästä kysymyksestä, ja voitte jakaa tämän kirjeen ystävien kanssa sopivimmaksi katsomallanne tavalla.

2Yksi näkyvä merkki yhteiskunnan voimistuvasta pahoinvoinnista on julkisen keskustelun tason jatkuva aleneminen kohti yhä suurempaa katkeruutta ja vihaa, mikä heijastaa syvään juurtuneita puoluepoliittisia näkökohtia. Tällaisen nykyisin käytävän keskustelun hallitseva piirre on se, miten poliittisissa erimielisyyksissä nopeasti alennutaan herjaamaan ja pilkkaamaan. Nykyajan erottaa aikaisemmista ajoista kuitenkin erityisesti se, että hyvin suuri osa tästä keskustelusta käydään koko maailman silmien alla. Sosiaaliselle medialle ja siihen liittyville viestintävälineille on tyypillistä antaa eniten näkyvyyttä kaikelle sille, mikä on kiistanalaista, ja juuri nämä samat välineet antavat ihmisille mahdollisuuden jakaa edelleen hetkessä entistä laajemmalle sitä, mikä kiinnittää heidän huomionsa, ja ilmaista kannattavansa tai vastustavansa erilaisia näkemyksiä, joko suoraan tai epäsuorasti. Ennennäkemätön helppous liittyä mukaan tällaiseen julkiseen keskusteluun ja siinä käytettävän tekniikan luonne tekevät hetkellisistä arviointivirheistä ja harkitsemattomista teoista todennäköisempiä ja niiden jälkivaikutuksista pitkäkestoisempia.

3Tällä on erityisiä seuraamuksia bahá’ílle, jotka tietävät hyvin, että bahá’í-uskon periaatteet edellyttävät heidän olevan osallistumatta poliittisiin kiistoihin ja kaikenlaisiin ristiriitoihin. ”Älä puhu sanaakaan politiikasta”, oli ‘Abdu’l-Bahán neuvo eräälle uskovalle, ja hän lisäsi: ”Älä mainitse maailman kuninkaita ja maallisia hallituksia, paitsi puhuaksesi heistä hyvää.” Shoghi Effendi varoitti siitä, että meidän ei tule antaa näkemyksemme bahá’í-asiasta hämärtyä ”maallisten sattumusten tahroista ja turhuuksista, jotka ovat vain epätäydellisen maailman katoavaisia varjokuvia, olivatpa ne välittömiltä vaikutuksiltaan miten häikäiseviä ja laaja-alaisia hyvänsä”. Vaikka ystävät hyvin tietävät, että on tärkeää pysytellä etäällä poliittista eripuraa aiheuttavista kysymyksistä, he voivat joutua vaikeisiin tilanteisiin, kun he tekevät osuutensa polttavissa yhteiskunnallisissa kysymyksissä vaikuttimenaan kiitettävä ja vilpitön halu olla avuksi ympärillään oleville. Odottamaton käänne voi muuttaa kiistattoman kysymyksen sellaiseksi, joka jakaa ihmiset puoluepoliittisten suuntausten perusteella, ja osa siitä epäterveestä kielenkäytöstä, joka on yleistä poliittisissa piireissä, voi siirtyä muille keskustelun alueille. Etenkin sosiaalisen median pidäkkeettömässä maailmassa suurennellaan nopeasti vääryyksiä – sekä todellisia että kuviteltuja – ja saadaan helposti herätettyä monenlaisia tunteita: kenties oikeutettua paheksuntaa tai halua edistää omaa näkemystään tai intoa tulla huomatuksi uuden tiedon lähteenä. Paljon siitä, mitä pidetään harmittomana tai jopa hyvää tarkoittavana, auttaa tarkemmin katsoen syventämään yhteiskunnan jakautumista, ruokkimaan toisiaan vastustavien ryhmien välisiä erimielisyyksiä ja pitämään yllä ristiriitoja, estämään mahdollisuuksia päästä yksimielisyyteen ja etsiä ratkaisuja. Jos jonkun panos vaikuttaa riidanhaluiselta tai paheksuttavalta, siihen vastaaminen voi vaikuttaa siten, että se tahattomasti vahvistaa ja voimistaa alkuperäisen näkemyksen saamaa julkisuutta sekä pahentaa tilannetta. Siunatun kauneuden seuraajien on oltava minkä tahansa käyttöönsä valitseman tekniikan tietoisia ja tunnollisia käyttäjiä sekä toimittava oivaltavasti ja henkisesti kurinalaisesti. Heidän tulisi suunnata katseensa bahá’í-asian yleviin vaatimuksiin saadakseen ohjausta kaikkina aikoina siitä, miten ilmaista itseään. Bahá’u’lláh toteaa:

4Jokaisessa sanassa on oma henki, ja sen vuoksi puhujan tai selittäjän tulee huolellisesti esittää sanansa sopivalla hetkellä ja sopivassa paikassa, sillä kunkin sanan tekemä vaikutelma on ilmiselvä ja havaittava. Suuri olento sanoo: Yhtä sanaa voidaan verrata tuleen, toista valoon, ja kummankin tekemä vaikutus on ilmeinen maailmassa.

5On ilmeistä, että niiden sääntöjen, joita ystävät noudattavat ollessaan tavanomaisessa vuorovaikutuksessa ympärillään olevien kanssa, tulee olla tunnusomaista myös heidän viestinnälleen sosiaalisen median kautta, joskus jopa tunnontarkemmin. Näihin sääntöihin kuuluvat panettelun kieltäminen, kehotus nähdä maailma omien silmien eikä toisten silmien kautta, välttämättömyys edistää ihmiskunnan ykseyttä ja välttää ajattelumallia ”me” ja ”he” sekä neuvottelun periaatteet ja siihen kuuluva hyvä käytös.

6Ystävät kohtaavat toisinaan tilanteita, joissa heidän uskontoverinsa ovat kommentoineet tai jakaneet muiden kommentteja tavoilla, jotka vaikuttavat epäviisailta tai varomattomilta, kun niitä arvioidaan bahá’í-kirjoituksissa esitettyjen vaatimusten mukaan. Kun tämäntyyppisiä julkaistuja viestejä näkee, ei olisi oikein päätyä siihen, että näin toimimisen täytyy siksi olla hyväksyttävää, suvaittavaa tai että siihen tulisi jopa kannustaa. Bahá’í-laitosten on useinkin täytynyt antaa neuvoja yksilöille heidän toimistaan netissä, vaikka tämä tehdään aina mahdollisuuksien mukaan tahdikkaasti, kunnioittaen kyseisten henkilöiden arvokkuutta.

7Yksi esimerkki niistä lukuisista alueista, joita edellä esitetyt huomiot koskevat, on sosiaalisessa mediassa käytävä keskustelu Iraniin liittyvistä asioista. Kuten ilman muuta ymmärretään, tämä on perin arkaluonteista aluetta, ja siksi ystävien on oltava erityisen varuillaan. Netissä esitetyt ajattelemattomat toteamukset voisivat vaarantaa tuossa maassa olevat uskovat tai tahattomasti antaa bahá’í-asian vihollisille keinot esittää bahá’ísta vääristelty kuva. On elintärkeää toimia ehdottoman varovasti tässä suhteessa Iranin ankarasti koetellun yhteisön suojelemiseksi.

8Tässä yhteydessä Oikeusneuvosto on pyytänyt meitä välittämään vielä yhden näkökohdan niille persialaisille uskoville, jotka asuvat bahá’í-uskon kehdon ulkopuolella. On ymmärrettävää, että nämä ystävät kantavat vahvaa henkilökohtaista huolta bahá’í-toveriensa hyvinvoinnista Iranissa ja tuon pyhän maan tulevaisuudesta. Tästä huolimatta heitä kehotetaan vakavasti pitämään mielessään, että heidän alkuperämaastaan riippumatta heidän ensisijainen velvollisuutensa tulisi olla bahá’í-uskon edistäminen siinä maassa, jossa he nyt asuvat. Todellakin bahá’í-uskon historian aikana persialaisten bahá’íden antama panos opetustyöhön kaikilla mantereilla on liian mittava tässä kerrottavaksi, ja Oikeusneuvosto on riemuissaan, kun nämä ystävät suuntaavat ponnistuksensa viisivuotissuunnitelman edistämiseen asuinpaikkakunnillaan. Tämän on oltava heidän korkein tavoitteensa. Tällaiseen tavoitteeseen pyrkiminen tuottaa iloa heidän henkisille veljilleen ja sisarilleen Iranissa ja kunnioittaa asianmukaisesti näiden horjumattomien palvelijoiden edelleen tekemiä uhrauksia.

Rakkain bahá’í-terveisin

Sihteeristö