Suomen bahá’ílle yliherruuden kuukauden alkaessa, 18. tammikuuta 2024

Suomen Bahá’íden Kansallinen Henkinen Neuvosto

18. tammikuuta 2024
bahá’í-vuosi 180

Suomen bahá’ílle yliherruuden kuukauden alkaessa

Rakkaat ystävät

Vuoden 2023 päättyessä eri puolilla maatamme vaikutti yhteensä 125 Bahá’u’lláhin tulevaisuudennäkemyksestä innoittunutta ryhmää, jotka ovat omistautuneet tahoillaan hartauselämän kehittämiseen, lasten henkiseen kasvatukseen, varhaisnuorten henkisten ja älyllisten kykyjen vapauttamiseen sekä bahá’í-kirjoitusten tutkimiseen ja palvelukyvyn kehittämiseen opintopiireissä. Näiden ydintoimintojen osallistujamäärä on nyt lähes 600. Tämä yhteisöllemme ennennäkemätön kehitystaso on suuren riemun aihe ja rohkaisee kaikkia etenemään uuden oppimisen äärelle. Kansallisen yhdeksänvuotissuunnitelman julkistamisen jälkeen yhteisömme on monin eri tavoin ottanut tuntuvia edistysaskeleita oppiessaan vireiden yhteisöjen rakentamisesta, yhteiskunnallisen toiminnan mahdollisuuksista ja yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistumisesta. Olemme suunnattoman kiitollisia jokaisen ystävän pienimmästäkin pyrkimyksestä vapauttaa bahá’í-uskon yhteiskuntaa rakentavaa voimaa. Yhtä lailla sydämellinen kiitos kuuluu kaikille bahá’í-laitoksille. Tietoisina tämän hetken kiireellisistä kehitystarpeista ne ovat tukeneet ystäviä ja yhteisöjä järjestelmällisesti, esimerkillisesti ja innostavasti.

Marraskuussa Suomen Bahá’íden Kansallinen Henkinen Neuvosto pohti Yleismaailmallisen Oikeusneuvoston pyynnöstä yhteisömme kehitystä erityisesti koulutusinstituutin ja nuorten kyvykkyyden kehittämisen näkökulmasta. Seuraavilla riveillä on yhteenveto avartavasta neuvottelustamme, johon osallistuivat Kansainvälisen Opetuskeskuksen jäsen Antonella Demonte sekä yhdysneuvonantajamme Paul Verheij.

Visioimme, että vuoteen 2046 mennessä jokainen seutu Suomessa on mukana rakentamassa uutta elämäntapaa – henkistä vallankumousta, joka ammentaa voimansa Bahá’u’lláhin opetuksista ja soveltaa tuota voimaa henkisen ja yhteiskunnallisen muodonmuutoksen aikaansaamiseksi. Kuten Yleismaailmallinen Oikeusneuvosto kirjoitti sanomassaan 30. joulukuuta 2021, ”Bahá’u’lláhin ilmoitus koskee sekä ihmiskunnan sisäisen elämän että yhteiskunnallisen ympäristön täydellistä muutosta.”

– – Selvä merkki Jumalan asian yhteiskuntaa rakentavan voiman vapautumisesta jollakin seudulla on se, että kasvava joukko sen asukkaita ponnistelee bahá’í-uskon opetusten innoittamina auttaakseen parantamaan henkisyyden laatua ja yhteiskunnallisia oloja siinä laajemmassa yhteisössä, johon he kuuluvat. Bahá’íden antamalle osalle on tunnusomaista se, että siinä on keskeistä kehittää kykyä palvella. Se on toimintatapa, jonka perustana on usko siihen, että jokin väestö kykenee ottamaan kehityksensä omiin käsiinsä.1

Bahá’í-laitosten tehtävänä on luoda ystäville sellaiset olosuhteet, joissa heidän on mahdollista lisätä kokemustaan ja syventää käsitystään Bahá’u’lláhin ilmoituksen tuomisesta Suomen väestön ulottuville sekä kehittää ulospäinsuuntautuneisuuttaan. Kansallinen Neuvosto ja sen laitokset ja toimijat pyrkivät yhä vahvemmin tulemaan oppiviksi organisaatioiksi ja omaksumaan tarvittavat asenteet oppimisen kulttuurin edistämiseksi kaikilla tasoilla, erityisesti ruohonjuuritasolla, jolla suurin osa ponnistuksista tapahtuu. Tämä edellyttää siirtymistä toimintokeskeisestä ajattelutavasta prosessikeskeiseen ajattelutapaan ja liikkumavaran antamista laitoksille ja toimijoille yhä kannustavammassa, joustavammassa ja luovemmassa ilmapiirissä. Prosessikeskeisen ajattelutavan kautta käsitämme, että yksittäiset toiminnot ovat yhteisen muodonmuutosprosessin työkaluja, eivät itsetarkoitus.

Bahá’í-yhteisön henkisessä hankkeessa keskeinen piirre on kyvykkyyksien kehittäminen ihmiskunnan palvelemiseksi, mitä varten viime vuosituhannen lopulla luotiin maailmalaajuinen koulutusinstituuttien verkosto. Koulutusinstituutti tukee ruohonjuuritasolla käynnissä olevaa laajenevaa keskustelua yhteiskunnallisten olojen parantamisesta henkisen ja aineellisen edistyksen avulla ja tarjoaa eri ikäryhmille suunnattuja kasvatuksellisia prosesseja, joiden parissa ystävät, perheet ja ryhmät tutustuvat henkisiin periaatteisiin ja soveltavat niitä arjessa. Lastentunneilla 5–10-vuotiaat lapset tutustuvat ihmissielussa piileviin hyveisiin, oppivat näkemään maapallon kaikkien ihmisten yhteisenä kotimaana ja rohkaistuvat kehittämään omia kykyjään maailman hyväksi. Varhaisnuorten henkisen voimauttamisen ohjelmassa 11–14-vuotiaat tarkastelevat moraalisia valintoja omassa arjessaan, hahmottavat ympäröivää maailmaa, havaitsevat yhteiskunnassa toimivia rakentavia ja tuhoavia malleja ja tunnistavat niiden vaikutukset omiin ajatuksiinsa ja toimintaansa. Yhteisistä havainnoista ponnistavilla palveluprojekteilla he lisäävät yhteisön hyvinvointia ja luottamuksen tunnetta ihmisten välillä. Nuorten ja aikuisten opintopiireissä osallistujat syventävät ymmärrystään bahá’í-opetuksista ja hankkivat henkisiä oivalluksia ja käytännön taitoja yhteisörakentamisen, yhteiskunnallisen toiminnan ja yhteiskunnallisen keskustelun edistämiseen. Edellä kuvatut kolme kasvatuksellista prosessia hyödyntävät Ruhi-instituutin opintosuunnitelmaa ja materiaalikokonaisuutta, joka laajenee ajan ja tarpeiden myötä. Shoghi Effendin puolesta kirjoitetussa kirjeessä 7. kesäkuuta 1939 ennakoitiin tällaisen koulutusjärjestelmän kehittäminen:

– – bahá’í-asian virallisesti tunnustaman ja sellaisenaan kaikkialla bahá’í-maailmassa sovellettavan koulutusjärjestelmän muodostaminen on tehtävä, johon nykyinen uskovien sukupolvi ei selvästikään voi ryhtyä, ja jonka bahá’í-tutkijat ja tulevaisuuden kasvatustieteilijät saavat vähitellen aikaiseksi.2

Yleismaailmallisen Oikeusneuvoston mukaan koulutusinstituutti ”on vertaansa vailla oleva väline, jonka avulla loputon määrä sieluja saadaan järjestelmällisesti yhteyteen Jumalan ilmoituksen elämää antavien vesien ja Jumalan sanan ehtymättömän merkityksen kanssa.”3 Siten on luonnollista, että koulutusinstituutin rooli tulee laajenemaan entisestään, kuten Oikeusneuvosto on ohjannut:

Kun ensimmäisen kerran esittelimme ajatuksen koulutusinstituutista, kysymys oli tarpeesta kasvattaa ihmisvoimavaroja laajentamisen ja lujittamisen tehtävien hoitamiseksi. Tässä vaiheessa, kun uusi suunnitelmien sarja on juuri alkanut, pyydämme teitä näkemään tämän laajemmin. Yhä useammin on niin, että instituuttikursseille osallistuminen valmistaa Jumalan ystäviä olemaan aina vain tiiviimmin mukana ympäröivän yhteisön elämässä. Se antaa heille ne tiedot, oivallukset ja taidot, joiden avulla he voivat antaa oman osansa paitsi oman yhteisönsä kehittämiseen myös koko yhteiskunnan edistymiseen. Lyhyesti sanottuna instituutti on voimallinen keino, jonka avulla bahá’í-uskon yhteiskuntaa rakentava voima pääsee vapautumaan.4

Tämän vision innoittamana tarkoituksenamme on merkittävästi vahvistaa instituuttiprosessia Suomessa ja luoda edellytykset ja valmiudet koulutusinstituutin kehittämiseksi tulevaisuudessa täysimittaiseksi koulutusorganisaatioksi. Tämä päämäärä vaatii ystävien, yhteisöjen ja laitosten herpaantumattoman huomion, tarmon ja sitoutumisen pitkäksi aikaa. Toivomme, että kaikki ystävät – ja etenkin nuoret – käsittävät instituuttiprosessin keskeisyyden tässä ihmiskunnan historian ratkaisevassa taitekohdassa ja tunnistavat itsessään tämän laajenevan ja kokeilemiseen kannustavan prosessin edistäjän. Tavoitteemme edellyttää aineellisia varoja ja suuret määrät yhteistyökumppaneita – mukaan lukien ihmisiä, jotka omistautuvat kokoaikaiseen palveluun instituuttiprosessin parissa tuleviksi vuosiksi eteenpäin – sekä instituutin toimitilan ainakin yhteen naapurustoon.

On ilmeistä, että nuorten mahdollisuuksia hyödyntää ja rakentaa koulutusinstituuttia on lisättävä runsaasti, sillä nuorilla on aivan erityinen tehtävä koulutusinstituutin kehittämisessä:

Instituuttiprosessin vaikuttavuuden ymmärtäen jokainen Bahá’u’lláhin seuraaja mielii antaa oman osansa sen edistämiseen jollakin tavalla ‒ eivätkä vähiten bahá’í-nuoret. Instituutit tietävät hyvin, että nuorilla olevien käyttämättömien kykyjen saaminen käyttöön on niille pyhä tehtävä, ja me pyydämmekin nyt, että bahá’í-nuoret näkevät instituutin tulevan kehityksen juuri samanlaisena. Me odotamme näkevämme, että yhdeksänvuotisella, koko yhteisön käsittävällä hankkeella instituutin nostamiseksi kehittyneemmälle toiminnan tasolle on kärkenään nuorten laaja-alainen liike, joka näyttää esimerkkiä. Heidän tulisi tarttua kaikkiin tilaisuuksiin ‒ kouluissaan ja yliopistoissaan sekä työhön, perheelle tai sosiaaliseen kanssakäymiseen tarkoitetuissa tilanteissa ‒ kannustaakseen yhä useampia sieluja hyötymään instituutin kursseista. Jotkut nuoret pystyvät omistamaan palvelujakson ‒ ehkä jopa perättäisiä vuosia ‒ koulutuksen tarjoamiseen etenkin itseään nuoremmille. Monille instituutin toiminnan tukeminen on pysyvä osa heidän elämäänsä koko heidän oman opiskelunsa ajan ja heidän pyrkiessään hankkimaan elantonsa harjoittamalla ammattiaan tässä maailmassa; mutta kenellekään sen ei tulisi olla mitään vähempää kuin kallisarvoinen sitoumus.5

Yhteisöllemme tärkeää Bahá’í-lukio -opintokokonaisuutta on kehitetty ja ylläpidetty vuosikymmenten ajan lukuisten ystävien omistautunein ponnistuksin, ja moni yhteisömme aikuisista on lukion kasvatti. Neuvottelussa havaitsimme, että se henkinen ja yhteiskunnallinen kehitysprosessi, jota koulutusinstituutti ja maailmanlaajuisten suunnitelmien sarjan yleinen toimintakehys edistävät, pitää sisällään lukion alkuperäisen tehtävän: tukea nuoria Bahá’u’lláhin opetuksiin syventymisessä ja niiden soveltamisessa omassa elämässään. Näemme, että yhdeksänvuotissuunnitelman prosessien kautta lukion tehtävä tulee toteutumaan täysin ja laajenee entisestään, sillä tarkoituksena on rakentaa sellainen koulutusjärjestelmä, joka antaa Suomen väestölle ja etenkin nuorille ”mahdollisuuden kehittää ennennäkemättömän kyvyn palvella ihmiskuntaa.”6 Kuten edellä mainitsimme, pidämme erittäin tärkeänä vahvistaa instituuttiprosessia ja tehdä kaikki tarvittavat toimet sen täyden potentiaalin vapauttamiseksi maassamme. Tässä valossa harkitsimme mahdollisuutta mukauttaa Bahá’í-lukion nykyistä opetussuunnitelmaa ja toteutustapaa ja huomasimme, että tällaisen muutoksen tekeminen olisi haastavaa ja aikaavievää suhteessa yhteisömme kehitystarpeeseen. Yksimielinen ratkaisumme on saattaa Bahá’í-lukio päätökseen kevään 2024 loppuun mennessä.

Esitämme sydämellisen ja nöyrän kiitoksen kaikille niille lukuisille ystäville, jotka ovat rakastavasti ja sitoutuneesti palvelleet Bahá’í-lukiossa nuorten kyvykkyyden kehittämiseksi viimeisten vuosien ja vuosikymmenten aikana. Mahdollisuus kokoontua yhteen säännöllisesti, syventyä Jumalan sanaan ja rakentaa maailmankuva siitä käsin sekä käydä merkityksellisiä keskusteluja ikätovereiden ja aikuisten kanssa on vahvistanut koko yhteisöä ja varustanut sen tulevaan kehitykseen. Emme ajattele lukion päättämistä yhden asian loppuna vaan siirtymisenä maailmanlaajuiseen koulutusprosessiin. Bahá’í-kirjoitusten opiskelu, nuorten kokoontumiset ja merkitykselliset keskustelut jatkuvat vastaisuudessakin nuorten ja laajemman yhteisön elämässä – vain hieman eri muodossa. Nuorten liikkeen tukemista tullaan pohtimaan laitosten välisessä tapaamisessa helmikuussa. Tulevissa suunnitelmissa tullaan ottamaan huomioon kaikkien nuorten mahdollisuudet osallistua vahvistuvaan nuorten liikkeeseen, myös niiden, joiden omalla paikkakunnalla ei asu muita bahá’í-nuoria.

Tarkastellessamme yhteisömme kehitystä ja tarpeita harvaan asutussa maassamme tunnistimme kaksitahoisen kehityskulun piirteet. Ensinnäkin, vahvistaaksemme yhteisössämme kasvavaa osallistumisen henkeä kutsumme vastaisuudessakin kaikki ystävät tutustumaan maailmanlaajuisen suunnitelman toimintakehykseen, tutkimaan henkistä hanketta, rakentamaan ajatuksen ykseyttä ja soveltamaan näitä oivalluksia omalla paikkakunnallaan. Kansallisen Neuvoston laatima kansallinen yhdeksänvuotissuunnitelma onkin jo viitoittanut tätä kehitystä ja avannut ystävien käsityksiä henkisen hankkeen moninaisista mahdollisuuksista. Ystävät ovat kiinnittäneet huomiota laajenevien ydinryhmien tärkeyteen ja näkevät mahdollisuuksia mitä erilaisimmissa verkostoissa – he ”toimivat yhdessä ja päättävät tietoisesti nähdä itsensä osaksi kasvavaa ydintä.”7 Tällainen laaja-alainen osallistuminen henkiseen hankkeeseen edellyttää myös sitä, että kaikki pääsevät käsiksi kasvun kokemuksiin ja niihin oivalluksiin, joita edistyneillä seuduilla syntyy.

Kaksitahoisen kehityskulun toisena piirteenä onkin edistää yhdeksänvuotissuunnitelmaan sisältyvää keskeistä tavoitetta: Uudenmaan seudun on tarkoitus ohittaa kolmas virstanpylväs vuoteen 2026 mennessä. Maailmanlaajuisen kokemuksen perusteella vähintään yhden seudun eteneminen tälle kehitystasolle vauhdittaa kehitystä koko maassa. Siten on luonnollista, että laitokset antavat paljon huomiota oppimisen tehostamiseksi Uudenmaan seudulla ja kehittävät järjestelmällisesti tapoja levittää oivalluksia ja kokemuksia kaikkialla Suomessa. Ajan myötä Uusimaa tulee toimimaan ympäröivien seutujen ja koko maan tieto- ja kokemusvarantona eli voimavaraseutuna. Muualla Suomessa asuvilla ystävillä tulee olemaan runsaasti mahdollisuuksia osallistua Uudenmaan seudun pyrkimyksiin säännöllisissä, oppimista varten suunnitelluissa seminaareissa. Kokemuksen karttuessa muilla seuduilla syntyy vastaavia kehitysprosesseja. Suomen maantieteellisen koon vuoksi on tärkeää, että ennen pitkää myös maan muissa osissa kehittyy voimavaraseutuja, jotka tukevat naapuriseutuja.

Neuvotellessamme yhteisömme ja laitostemme välisten suhteiden vahvistumisesta kiinnitimme erityisesti huomiota avustajalautakunnan jäsenten elintärkeään rooliin. Kansallinen Neuvosto onkin äärimmäisen kiitollinen Sahba Frooghille ja Maria-Patricia Janssonille, jotka ovat palvelleet tässä ominaisuudessa esimerkillisen omistautuneesti ja vaivojaan säästelemättä yhteisömme kasvun ja hyvinvoinnin puolesta. Tulevien kuukausien ja vuosien aikana odotamme innolla oppivamme yhä enemmän siitä dynaamisesta vuorovaikutussuhteesta, joka on ominaista bahá’í-hallintojärjestyksen kahden haaran väliselle yhteistyölle niin paikallisella kuin kansallisella tasolla. Kansallisen Neuvoston yhteistyö neuvonantajalaitoksen kanssa on jatkuvasti syventynyt, mistä olemme erittäin kiitollisia neuvonantaja Paul Verheij’lle. Niinikään Kansallisen Neuvoston omassa toiminnassa tullaan näkemään uusia kehitysaskeleita. Pyrkimyksenämme on muun muassa mahdollistaa kansallisen sihteerin kokopäiväisen palvelun laajentaminen viiteen päivään viikossa ja hankkia sihteeristöön apuvoimia. Aiomme myös lisätä kansallisen taloudenhoitajan mahdollisuuksia kohdentaa yhä enemmän aikaa painavien tehtäviensä hoitamiseen.

Ilahtuneisuutemme kaikesta tähän asti saavutetusta ja yhteisömme tulevien vuosien innostavasta kehitysnäkymästä ei vähennä tietoisuuttamme maailman alati pahenevista ongelmista. Sotien, yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden ja syvenevien jakaantumisten juurisyiden hävittäminen vaatii sen parannuskeinon käyttämistä, jonka kaikkitietävä Lääkäri on ihmiskunnalle tuonut. Eikö tämä ole myötätuntoisin vastaus tuskien saartaman maailman ahdinkoon? Yleismaailmallisen Oikeusneuvoston sanoin:

Nyky-yhteiskunnan häiriintyneisyyden vuoksi tarve vapauttaa bahá’í-uskon yhteiskuntaa rakentava voima on ilmiselvä ja kiireellinen. Meidän on pakko olettaa, että toistaiseksi mullistukset ja levottomuudet tulevat edelleen koettelemaan maailmaa. Siksi epäilemättä ymmärrätte, miksi jokaiseen lausumaamme hartaaseen pyyntöön kaikkien Jumalan lasten vapauttamiseksi hämmennyksestä ja katkerista kärsimyksistä liitämme yhtä vilpittömän rukouksen sen kovasti tarvittavan palvelun menestymiseksi, jota te teette Rauhan ruhtinaan asian puolesta.8

Rakkain terveisin

Suomen Bahá’íden Kansallinen Henkinen Neuvosto
Safa Hovinen, sihteeri


  1. Yleismaailmallinen Oikeusneuvosto mannermaisten neuvonantajalautakuntien konferenssille 30.12.2021, ¶16.

  2. Shoghi Effendin puolesta yksilölle 7.6.1939. Tarkastamaton suomennos.

  3. Yleismaailmallinen Oikeusneuvosto mannermaisten neuvonantajalautakuntien konferenssille 30.12.2021, ¶26.

  4. Yleismaailmallinen Oikeusneuvosto mannermaisten neuvonantajien konferenssille 30.12.2021, ¶22.

  5. Yleismaailmallinen Oikeusneuvosto mannermaisten neuvonantajalautakuntien konferenssille 30.12.2021, ¶24.

  6. Yleismaailmallinen Oikeusneuvosto ​​Suomen Bahá’íden Kansalliselle Henkiselle Neuvostolle 21.6.2023.

  7. Yleismaailmallinen Oikeusneuvosto mannermaisten neuvonantajalautakuntien konferenssille 30.12.2021, ¶11.

  8. Yleismaailmallinen Oikeusneuvosto, riḍván-sanoma 2022, ¶6.